
vrijdag, november 22, 2002
De KU Leuven kent haar jaarlijkse Cultuurprijs ter waarde van € 10.000 toe aan de Gentse fotograaf Dirk Braeckman. In haar verslag schrijft de jury dat het oeuvre van Braeckman uitgegroeid is "tot een klassiek referentiepunt binnen de ontwikkeling van de hedendaagse kunstfotografie".
Het werk van Braeckman bestaat voornamelijk uit close-ups van donkere, in grijstinten versluierde ruimtes waar het licht speelt op het oppervlak. In eigen land geniet Braeckman veel erkenning. In 2001 kreeg hij een solotentoonstelling in het S.M.A.K. Recentelijk kwam hij in het nieuws met levensgrote portretten van koning Albert en koningin Paola.
Het werk van Braeckman bestaat voornamelijk uit close-ups van donkere, in grijstinten versluierde ruimtes waar het licht speelt op het oppervlak. In eigen land geniet Braeckman veel erkenning. In 2001 kreeg hij een solotentoonstelling in het S.M.A.K. Recentelijk kwam hij in het nieuws met levensgrote portretten van koning Albert en koningin Paola.
donderdag, november 21, 2002
In de Verenigde Staten is verwarring ontstaan over een foto van Bush die een boek ondersteboven leest. Ook Kopspijkers toonde afgelopen zaterdag een foto waarin Bush door een verrekijker tuurt met de beschermdoppen erop. Deze foto's zijn echter gemanipuleerd op een computer met beeldbewerkingsprogramma's zoals Photoshop.
We zijn gewaarschuwd. Binnenkort zien we André Rouvoet in een heavy metal-band, Jan Marijnissen die een rotte tomaat opeet, Hilbrand Nawijn spelevarend in een romantisch zeilbootje met Femke Halsema, of Wouter Bos smoezend met Gerrit Zalm in een restaurant. Nee, we geloven geen enkele foto meer, want de fotografische "werkelijkheid" is vogelvrij.
Bron: De Volkskrant.
De originele onbewerkte foto's van Bush jr. met verrekijker en boek
We zijn gewaarschuwd. Binnenkort zien we André Rouvoet in een heavy metal-band, Jan Marijnissen die een rotte tomaat opeet, Hilbrand Nawijn spelevarend in een romantisch zeilbootje met Femke Halsema, of Wouter Bos smoezend met Gerrit Zalm in een restaurant. Nee, we geloven geen enkele foto meer, want de fotografische "werkelijkheid" is vogelvrij.
Bron: De Volkskrant.


De originele onbewerkte foto's van Bush jr. met verrekijker en boek
woensdag, november 20, 2002
"Op den duur gaan alle slachtoffers op elkaar lijken''.
Max van Rooy over de sociale fotografie van Koen Wessing: een angstaanjagende, zwart-witwereld vol paupers, slachtoffers, vluchtelingen en verworpenen.
Max van Rooy over de sociale fotografie van Koen Wessing: een angstaanjagende, zwart-witwereld vol paupers, slachtoffers, vluchtelingen en verworpenen.
'We begonnen een sleep-in, een nachtopvang voor daklozen, junkies, heroïnehoertjes. Het kostte vijf piek en als ze die niet hadden, moesten ze een borg geven. Tot we opeens vijftig autoradio's in de kluis hadden liggen.'
Fotograaf Kadir van Lohuizen in Het Parool.
Fotograaf Kadir van Lohuizen in Het Parool.
Drie fotografen die in 1997 foto's hebben genomen van de Britse prinses Diana en haar vriend Dodi al-Fayed vlak voordat die verongelukten, staan in Frankrijk terecht voor inbreuk op de privacy. Dat heeft de Britse omroep BBC woensdag op zijn website gemeld. In het Franse recht wordt het interieur van een auto namelijk beschouwd als privé-domein, al rijdt die op de openbare weg. De vader van Dodi, de Egyptische zakenman Mohammed al-Fayed, was er eerder niet in geslaagd de drie fotografen te laten veroordelen voor doodslag. Hij gaf ze de schuld van de dood van Diana en Dodi.
Hun chauffeur zou in Parijs te hard hebben gereden, omdat de fotografen hem achtervolgden. Het hoogste gerechtshof in Frankrijk oordeelde in april dat de drie op te grote afstand reden om het ongeluk veroorzaakt te kunnen hebben. Het nieuwe proces volgt op een aanklacht die Mohammed al-Fayed al in 1997 heeft ingediend wegens inbreuk op de privacy van de twee. De fotografen staan alleen terecht in verband met de foto's die ze van Dodi hebben genomen, omdat de familie van Diana en de Britse koninklijke familie geen eiser in de zaak zijn.
Gearresteerde paparazzi na de dood van Diana
Hun chauffeur zou in Parijs te hard hebben gereden, omdat de fotografen hem achtervolgden. Het hoogste gerechtshof in Frankrijk oordeelde in april dat de drie op te grote afstand reden om het ongeluk veroorzaakt te kunnen hebben. Het nieuwe proces volgt op een aanklacht die Mohammed al-Fayed al in 1997 heeft ingediend wegens inbreuk op de privacy van de twee. De fotografen staan alleen terecht in verband met de foto's die ze van Dodi hebben genomen, omdat de familie van Diana en de Britse koninklijke familie geen eiser in de zaak zijn.

Gearresteerde paparazzi na de dood van Diana
Fotograaf Geert van Kesteren is vanmiddag te gast bij Lunch TV (Tros, Ned1), waar hij vertelt over zijn reis naar Bangladesh voor Unicef.
Oorlogsfotograaf Luc Delahaye reisde met de Russische schrijver Nikolai Vishnievski in de winter van 1998/99 drieënhalve maand met de Transsiberische spoorlijn. De foto's die hij nam tonen een beeld van het moderne Rusland voor de gewone Rus. Onder de titel Winterreise als boek verkrijgbaar en te zien in de Kunsthal in Rotterdam van 26 november 2002 t/m 26 januari 2003.

dinsdag, november 19, 2002
Met ruim veertigduizend bezoekers is de Franse fotobeurs Paris Photo het afgelopen week een doorslaand succes geweest. Op de beurs werd ditmaal extra aandacht besteed aan de Nederlandse fotografie.
maandag, november 18, 2002
Ondanks de media-hype laat de 'boom' in digitale fotografie laat nog altijd op zich wachten: volgens Kodak zullen er eind 2003 wereldwijd nog steeds maar 90 miljoen digitale fotocamera's in gebruik zijn, tegenover meer dan 1,3 miljard analoge.
zondag, november 17, 2002
In Propaganda (VPRO) vertelde Martine Stig vanmiddag over haar expositie "Bloos" in de Haarlemse Motive Gallery, een serie over blozende mensen. Ze zette een advertentie in de krant: 'Fotograaf zoekt jonge mensen die snel kunnen blozen voor kunstproject.' Ze kreeg niet al te veel respons, maar via via meldden zich steeds meer meisjes en later ook jongens.
Stig: ''Als er een meisje was, nodigde ik vaak twee knappe mannelijke assistenten uit die haar in verlegenheid brachten. Of ik vroeg haar hard een liedje te zingen. Meestal heb je als fotograaf de natuurlijke neiging om je modellen op hun gemak te stellen. Ik probeerde nu expres een ongemakkelijke sfeer te creeëren. Met deze serie doe ik onderzoek naar de invloed van de camera. Je probeert als fotograaf altijd onzichtbaar te zijn, maar eigenlijk grijp je altijd in."
Martine Stig fotografeerde de modellen frontaal, tegen een neutrale achtergrond, als in een klassiek portret. Ondanks een zichtbaar gevoel van ongemak, behouden de mensen hun pose. Ze verschuilen zich niet, maar kijken onverholen naar de camera - de kijker. "Bloos" bevat ingrediënten uit voorgaande projecten zoals voyeurisme, het bevriezen van een kortdurend moment en een verhaal dat zich afspeelt buiten de foto.
Meer informatie bij Motive Gallery.
foto's Martine Stig
Stig: ''Als er een meisje was, nodigde ik vaak twee knappe mannelijke assistenten uit die haar in verlegenheid brachten. Of ik vroeg haar hard een liedje te zingen. Meestal heb je als fotograaf de natuurlijke neiging om je modellen op hun gemak te stellen. Ik probeerde nu expres een ongemakkelijke sfeer te creeëren. Met deze serie doe ik onderzoek naar de invloed van de camera. Je probeert als fotograaf altijd onzichtbaar te zijn, maar eigenlijk grijp je altijd in."
Martine Stig fotografeerde de modellen frontaal, tegen een neutrale achtergrond, als in een klassiek portret. Ondanks een zichtbaar gevoel van ongemak, behouden de mensen hun pose. Ze verschuilen zich niet, maar kijken onverholen naar de camera - de kijker. "Bloos" bevat ingrediënten uit voorgaande projecten zoals voyeurisme, het bevriezen van een kortdurend moment en een verhaal dat zich afspeelt buiten de foto.
Meer informatie bij Motive Gallery.


foto's Martine Stig